Mitt år i böcker

Mitt mål för 2014 var att läsa 40 böcker, ett mål jag tyvärr misslyckades med. Sammanlagt lyckades jag läsa 36 stycken (minus två graphic novels), något som jag ändå är nöjd med.  Målet för 2015 är 45, möjligtvis 50, vi får se hur det går. 
   Jag tänkte i alla fall tillägna detta inlägg åt mina absoluta favoriter under 2014. 
 
            
The Perks of being a wallflower var den första boken jag läste år 2014 och kommer bli den första jag läser år 2015. För den är så rakt fram och så enkel, men samtidigt allt annat än ytlig. För "I am both happy and sad and I'm still trying to figure out how that could be.
   Paper Towns
kommer för alltid vara en av mina absoluta favoritböcker. För det är få böcker som har talat till mig på ett så personligt plan som denna har gjort. För "It is so hard to leave - until you leave. And then it is the easiest goddamned thing in the world."
   Anna and the french kiss
 är en sån där må-bra-bok som är omöjlig att lägga ner. För att jag blev kär i så många av karaktärerna. För "The more you know who you are, and what you want, the less you let things upset you." 
   Vi är inte sådana som i slutet får varandra träffade rakt i hjärtat med sitt mörker och sin längtan och sitt sätt. För allt går inte alltid som man planerat, men det är okej. För "Människor har olika sätt att hantera existentiell ångest. [...] andra fyller på dricksglas efter dricksglas med rödvin från bag-in-boxen och lyssnar på klassisk musik. Inget av dessa alternativ tilltalar mig. Jag skriver istället." 
   We were liars är skriven så vackert och så smärtsamt att det knappt går att andas medan man läser denna. För om någon frågar om hur denna slutar så kommer jag att ljuga. För "'Can I hold your hand?' he asked. I put mine in his. 'The universe is seeming really huge right now,' he told me. 'I need something to hold on to.' 'I'm here.'"
   The Mortal Instruments: City of heavenly fire
är sista boken i Cassandra Clares TMI-serie, en jag väntat på väldigt länge. För detta var det perfekta avslutet trots att det tog så ont. För "Because the world isn't divided into the special and the ordinary. Everybody has the potential to be extra ordinary."
   The Maze Runner är inte jättesnyggt skriven, men jag föll så hårt för handlingen och karaktärerna. För den är inte sådär typisk som så många böcker kan vara och överraskade mig både en och tre och fem gånger. För "Just follow me and run like your life depends on it. Because it does."
 

Här är en länk till min goodreads, platsen där jag bevarar alla böcker som är värda, och inte värda, att bevaras. 
  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0